یک روزی به ما گفتند بیا جلسه (مجازی) کارَت داریم. ما وارد جلسه (مجازی) شدیم. گفتند میخواهیم مجموعهای برای تست بازیهای ویدیویی دست و پا کنیم. ما پرسیدیم چرا؟ چند دلیل آوردند؛ ما مخالف بودیم. گفتیم چرا وقتی فلان مجموعه و فلان شرکت هستند ما خودمان را بیاندازیم وسط؟ گفتند کاری که ما میکنیم فرق خواهد داشت. در نهایت ما را مجاب کردند (کلاً ما زود مجاب میشویم!). گفتند بنشین و طرح کلی را بریز و ببین باید چه کنیم و چه چیزهایی لازم داریم. گفتند یک مقاله هم درباره گیم تستینگ ترجمه کن. برای مدتی کارمان شد هماهنگی و صحبت کردن با بزرگترهای مجموعه. بعد کارمان شد ارائه ساز و کار و طرح برای یک تیم و بعد از دو یا سه ماه، کار به صورت جدی شروع شد. این داستان مال تقریباً یک سال پیش بود.
اول چه کردیم؟
طرحها و برنامههای مختلفی برای قسمتهای مختلف کار لازم داشتیم: تشکیل تیم که شامل فرآیندهای فراخوان، ثبت نام، مصاحبه، ارزشیابی، تایید، و در نهایت تجمیع میشد؛ ساز و کار تست که شامل انواع حضوری و غیر حضوری، تست محصولات موبایلی، تست محصولات رایانهای، نحوه دریافت دادهها از تسترها، مختصات مورد نیاز برای تست بازیها به صورت کلی و بعد تفکیک به سبک، تهیه گزارش نهایی تست و نمودارهای مورد نیاز میشد؛ روش همکاری با سازندهها و شرکتها و به طور کلی سفارشدهندهها که شامل تعهدات حقوقی و اخلاقی و حرفهای طرفین میشد؛ و در نهایت مسایل مالی که شامل نرخگذاری سفارشها، تعیین حقالتست اعضا و مجموعه، و در نظر گرفتن هزینهها میشد. بسیاری از این کارها به صورت موازی پیش رفتند و البته مواقعی هم بودند که یک یا دو ماه پشت سر هم هیچ کاری پیش نمیرفت اما هرچه که بود به کمک بزرگترها و اعضای تیم مشکلات برطرف شد.
افرادی را میبینید که سعی میکنند ادای بچههای تیم تست بازینگار را دربیاورند!
دوم چه کردیم؟
تیم تشکیل شد و اولین پروژه را به صورت آزمایشی انجام دادیم تا کل فرآیند عیب یابی شود. به طور کلی کارهای موازی در چهار محور پیش میرفتند/میروند: جذب تستر و گسترش کمّی تیم، انجام پروژه با هدف افزایش کیفی تیم، به روز رسانی روشهای تست و ارزیابی، و استحکام بخشیدن به ساختار مجموعه با ارائه طرحهای جدید و اصلاح طرحها و الگوهای قبلی (که البته روی کاغذ خیلی بهتر از دنیای واقعی پیش میروند!).
سوم چه کردیم؟
مسیر را قوی و با هر ضرب و زوری که بود ادامه دادیم و با عبور از مشکلات و سختیهای کوچک راه، حالا به یک هسته مستحکم از تسترهای باهوش و مشتی و اهل کار و علاقهمند دست پیدا کردهایم که حقیقتاً سرمایه اصلی آزمایشگاه گیم تست بازینگار هستند. در این یک سال، به کمک این خوبان عالم چند پروژه خوب و حرفهای و تر و تمیز انجام داده و بازخوردهایی طلایی از سفارشدهندهها گرفتهایم. چون محتواهای ارسالی و دریافتی بین ما و سازندهها محرمانه هستند از بیان آنها معذوریم که اگر دستمان باز بود شما هم از این فیدبکها خرسند میشدید. در طول این مسیر از کمکهای بیدریغ سید علی متقی نژاد عزیز و سید رحیم هاشمی گرامی بهره زیادی بردیم و صبر و پیگیری این دو مرد تاثیر فوقالعادهای در بقا و پیشرفت تیم تست بازینگار داشت. از روحیه آهنین و پیگیری و پای کار بودن اعضای فعلی تیم که هرچه بگوییم کم است و فقط باید خودتان باشید تا ببینید چطور این رفقا بدون چشم داشت با بالاترین کیفیت کارها را انجام میدهند!
تعدادی از داوطلبین عضویت در تیم تست که قبولشان نکردیم!
الان چی؟
حالا که یک سالمان شده دوره گذار را طی میکنیم و سعی داریم هستهای که شکل گرفته را حفظ و قوی کنیم. تیم تست بازینگار با وسیع کردن افق دیدش نسبت به بازار سعی خواهد کرد قدمهای بیشتر و بزرگتری بردارد تا هرچه سریعتر به جایگاه اصلیاش در اکوسیستم داخلی و بینالمللی برسد. در این مسیر از کمکها و نظرات و پیشنهادات همه اعضای خانواده بازینگار استقبال میکنیم. امیدواریم به زودی همه شما را به عنوان اعضای تیم تست یا سازندهگانی که به تیم سفارش دادهاند ببینیم.